Till övergripande innehåll för webbplatsen

Lov om bustøtte og kommunale bustadtilskot (bustøttelova)

Karnov har Norges mest oppdaterte juridiske oppslagsverk med nyskrevne og ajourførte kommentarer til lover, forskrifter, konvensjoner, forordninger og direktiver. Oppslagsverket inneholder også artikler og en rekke norske, svenske og danske fremstillinger – alt lenket opp til Lovdatas kilder. Kommentarene skrives og ajourføres av landets fremste jurister. Karnov tilbyr historiske versjoner av lovkommentarene, så nå kan alle aktører innen rettspleien trygt henvise til en note.

Med Karnov Lovkommentarer blir rettskildene i Lovdata Pro beriket med enda mer verdifullt innhold, slik at du til enhver tid er oppdatert og kan arbeide målrettet og effektivt.

Få gratis prøvetilgang

Ta kontakt om du vil ha gratis prøvetilgang til Karnov Lovkommentarer

Ingrid Johanne Dahlberg

fagdirektør, Kommunal- og distriktsdepartementet

Stjernenote

Stjernenote

Lov 24. august 2012 nr. 64 om bustøtte og kommunale bustadtilskot (bustøttelova) hører under Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Loven trådte i kraft 1. januar 2013, jf. kgl.res. 24. august 2012 nr. 826.

Den statlige bostøtten er en økonomisk støtteordning som har til formål å sikre de med lave inntekter og høye boutgifter en egnet bolig. Bostøtten er rettighetsbasert, det vil si at dersom man oppfyller vilkårene for å få bostøtte, får man innvilget søknad om det.

Husbanken forvalter ordningen, og kommunene bistår publikum med å søke bostøtte og kontrollere nye søknader. Bostøtten beregnes ut fra husstandens boutgifter opp til en øvre grense samt en egenandel som avhenger av husstandens samlede skattepliktige inntekt. Barns inntekt og formue er ikke med i beregningen. I etterkant blir inntekten kontrollert mot skatteoppgjøret. Vesentlige feil i utbetalingene blir etterbetalt eller krevd tilbake.

Noen kommuner, blant annet Oslo og Bergen, har innført egne kommunale bostøtteordninger som kommer i tillegg til den statlige bostøtten.

Regjeringen anser at den statlige bostøtten (sammen med startlånet) er statens viktigste økonomiske virkemiddel for å nå målet om tilgang på egnede boliger i hele landet, jf. Prop. 1 S (2022–2023) (Kommunal- og distriktsdepartementet) s. 173. Husbanken utbetalte i 2021 litt i overkant av 2,7 milliarder kroner i bostøtte (Husbankens årsrapport for 2021 s. 13). Mellom 70 700 og 88 600 husstander mottok bostøtte hver måned i 2021 (Husbankens årsrapport for 2021 s. 26), mens det totale antallet bostøttemottakere var i overkant av 116 000 (Husbankens årsrapport for 2021 s. 116). Gjennomsnittlig utbetalt bostøtte var 2863 kroner pr. måned (Husbankens årsrapport for 2021 s. 116). Stortinget har ved flere anledninger vedtatt tilleggsbevilgninger til ekstraordinære utbetalinger til bostøttemottakere på grunn av høye strømpriser, jf. blant annet Prop. 46 S (2021–2022) og Innst. 104 S (2021–2022). Husbanken utbetalte i 2021 om lag 580 millioner kroner i ekstra strømstøtte til bostøttemottakere (Husbankens årsrapport for 2021 s. 13).

Den første forløperen til dagens bostøtte («husleiestøtte») ble opprettet i 1947. Hovedformålet med ordningen var å bekjempe trangboddhet og fremme boforhold av tilfredsstillende kvalitet for barnefamilier (Jardar Sørvoll, Norsk boligpolitikk i forandring 1970–2010, NOVA-rapport 16/2011 punkt 4.1). En ny og utvidet bostøtteordning ble innført i 1973 som et ledd i et større boligpolitisk reformarbeid (St.meld. nr. 76 (1971–72) Om boligspørsmål). I 2009 ble det gjennomført en større reform, som ligger til grunn for dagens bostøtteordning (St.prp. nr. 11 (2008–2009) og Innst. S. nr. 160 (2008–2009). Den nye ordningen skulle støtte opp om målene om å redusere antall vanskeligstilte på boligmarkedet og bekjempe bostedsløshet. Reformen åpnet for at bostøtte kunne gis til alle med lave inntekter og høye boutgifter, med unntak av militært eller sivilt tjenestepliktige og studenter uten barn. Les mer om bostøttens historie og utvikling i Bostøtten – opprydning og forankring, utredning fra en ekspertgruppe oppnevnt av det daværende Kommunal- og moderniseringsdepartementet 17. desember 2020, avgitt til Kommunal- og distriktsdepartementet 9. mai 2022, kapittel 4 og vedlegg til utredningen: Jardar Sørvoll, Den norske bostøtten 1945–2022: Fra boligpolitikk til sosialpolitikk?

Bostøtteloven følger opp St.prp. nr. 11 (2008–2009) Ei styrkt bustøtte, hvor regjeringen lovet å komme tilbake til Stortinget med forslag til endringer i den rettslige forankringen av bostøtte. Frem til da hadde reglene om bostøtte vært spredt i den tidligere husbankloven fra 1946 (lov 1. mars 1946 nr. 3 kapittel III), så dagens husbanklov (lov 29. mai 2009 nr. 30 om Husbanken), retningslinjer vedtatt av Stortinget 17. mars 2009 (gitt med hjemmel i tidligere § 10 i husbankloven)og ulike forskrifter (forskrift 12. juni 1972 nr. 3824 om ordning for bostøtte, forskrift 22. februar 1974 om unntak fra forvaltningslovens klageregler i saker om bostøtte og forskrift 19. juni 2009 nr. 699 om bustøtte). Formålet med å lovregulere ordningen var å få et mer oversiktlig og brukervennlig regelverk om bostøtte. Loven inneholder de overordnede prinsippene for bostøtte, mens de mer detaljerte reglene for vilkår og beregning av bostøtten m.m. er gitt i forskrift 29. november 2012 nr. 1283 om bustøtte.

Forarbeidene til loven er Prop. 76 L (2011–2012) og Innst. 323 L (2011–2012).

I 2015 ble det vedtatt nye regler om innhenting og bruk av opplysninger til behandling av søknader uten at det er nødvendig med samtykke fra søker, samt nye regler om etterfølgende kontroll, jf. lov 19. juni 2015 nr. 69 om endringar i bustøttelova (skjerpa kontroll med bustøtte). Forarbeidene til endringene er Prop. 75 L (2014–2015) og Innst. 322 L (2014–2015). Endringene trådte i kraft 1. juli 2015.

I 2016 ble det vedtatt en endring som utvidet adgangen til å gi bostøtte på individuelt grunnlag til flyktninger og andre vanskeligstilte som bor i bokollektiv, jf. lov 21. oktober 2016 nr. 82 om endringar i bustøttelova (bustøtte til enkeltpersonar i bukollektiv). Forarbeidene til endringen er Prop. 137 L (2015–2016) og Innst. 20 L (2016–2017). Endringen trådte i kraft 1. november 2016.

I 2017 ble det vedtatt en endring som gir Husbanken en generell hjemmel til å kreve tilbake for mye utbetalt bostøtte, jf. lov 28. april 2017 nr. 21 om endringar i bustøttelova (tilbakebetaling av bustøtte). Forarbeidene til endringen er Prop. 59 L (2016–2017) og Innst. 252 L (2016–2017). Endringen trådte i kraft 1. juni 2017.

Tilskudd til etablering i egen bolig, tilskudd til tilpasning av egen bolig og tilskudd til utredning og prosjektering var tidligere øremerkede tilskudd som Husbanken forvaltet. Fra 1. januar 2020 ble ansvaret for tilskuddene overført til kommunene, jf. lov 16. juni 2017 nr. 66 om endringer i ekteskapsloven og bustøttelova m.m. (oppgaveoverføring til kommunene). Midlene ble da overført til kommunene som en del av kommunerammen. Fra samme tidspunkt ble kapittel II, «Kommunale tilskot til etablering i eigen bustad og til tilpassing av bustad», føyd til i bostøtteloven. Tittelen på loven ble samtidig endret fra «lov om bustøtte» til «lov om bustøtte og kommunale bustadtilskot». Forarbeidene til disse endringene er Prop. 91 L (2016-2017) og Innst. 376 L (2016–2017).

Det er gitt to forskrifter til loven: forskrift 29. november 2012 nr. 1283 om bustøtte (bustøtteforskriften) og forskrift 31. oktober 2012 nr. 1182 om klagenemnd for Husbanken.

Husbanken har laget en veileder i regelverk for bostøtte. Veilederen er primært ment for kommunale saksbehandlere som hjelpemiddel ved behandling av søknader om bostøtte.

En regjeringsoppnevnt ekspertgruppe leverte i mai 2022 en utredning om bostøtteordningen: Bostøtten – opprydning og forankring. Rapporten gir i kapitlene 3 til 6, samt i vedlegget, en god innføring i bostøtteordningen og dens utvikling. Rapporten var på høring frem til 1. september 2022. Det er pr. mars 2023 ikke gjort endringer i innretningen på bostøtteordningen.

Det er lite litteratur om selve bostøtteloven, men bostøtteordningen har vært gjenstand for en rekke utredninger og evaluering. Henvisninger til disse er i stor grad å finne i litteraturlisten til ekspertgruppens rapport fra 2022. Fra litteraturen kan nevnes at bostøtten er omtalt i Asgeir Solstad mfl., Boligsosialt arbeid, Universitetsforlaget, 2021 s. 37 og Jardar Sørvoll, Husbanken og boligpolitikken 19962021 – En jubileumsbok, Cappelen Damm Akademisk, 2021 s. 166–169 og s. 238–242.

Få gratis prøvetilgang

Ta kontakt om du vil ha gratis prøvetilgang til Karnov Lovkommentarer

Sosialtjenesteloven

Folketrygdloven

Innskuddspensjonsloven

Trygderettsloven – trrl

Kontantstøtteloven

OTP-loven

Utdanningsstøtteloven

Husbankloven

Fiskerpensjonsloven

Statens pensjonskasseloven

Boligsosialloven

A-opplysningsloven